Den russiske dramatiker Anton Tjekhovs fire sidste skuespil, hvoraf “Mågen” er den første, er alle verdenskunst. De handler alle om russisk landadel med bristede drømme, som reflekterer over livet i almindelighed og deres forspildte i særdeleshed. Tjekhov gør disse historiske skæbner almene via sproglig symbolik, psykologisk skarphed og underspillet historiesfortælling.
I Mågen følger vi et familedrama, hvor den kendte skuespillerinde medbringer sin kendte forfattermand på sommerferie hos broderen på det fædrende gods, hvor hendes forfatterspirende søn er efterladt. Mellem disse skæbner udspiller sig et kærligheds- og livsdrama.
Der har været tradition for at spille Tjekhov langsomt og dvælende, som iscenesætter Katie Mitchell, fortæller i programmet. Hun gør det modsatte. I en fantastisk flot forfalden havestuescenografi får vi stykket i rappe 5 akter. Hun lader skuespillerne spurte ind og ud af scenen, som havde de livet i hælende. En sælsom blanding af kithcen sink realisme og Strindbergsk familiedrama, lang væk fra den symbolisme, som er traditionen. Det giver en fantastisk effekt – man sidder knuget og medrevet med en stor klump i maven, som tragedien udfolder sig, men persontegningen går lidt fløjten med den høje hastighed og de lave sitcom replikker.
Men alt i alt en fantastisk vellykket forestilling, som brillerer med fantastiske scenografi og kostumer, og et radikalt greb, som sætter historien på spidsen. Der spilles rendt ud sagt røven ud af bukserne. Se forestillingen, men gå hjem og læs stykket, hvis alle nuancer skal med.
5 teatersæder
“Mågen” på Det Kongelige Teater, Skuespilhuset.
Iscenesættelse Katie Mitchell
Spilleperioede 07. okt. – 13. jan. 2012.
Billetter: 75 til 395 kr
Varighed: 1 time og 35 minutter uden pause