“Ondt Blod”, C:NTACT på Edison.

C:NTACT er en selvstændig fond, der hører hjemme på Betty Nansen Teatret, og som huser kunstneriske projekter for unge med forskellige kulturelle og sociale baggrunde. “Ondt Blod” – et prisvindende tysk skuespil fra 2010 – er noget af det mest velspillede, veliscenesatte og bevægende teater om kulturmødets besvær anno 2012, som jeg har set på en scene.

Indvandrerkulturens armod og værtskulturens herredømme stilles i teaterstykket op mod hinanden og gøres konkret: Vi er i en skoleklasse med kun brune elever og en lærer, der forsøger at indpode eleverne tysk dannelse i form af Schillers to skuespil “Røverne” og “Kabale og Kærlighed“. Hendes undervisning ignoreres fuldstændigt indtil hun griber en pistol, som ved et tilfælde falder ud af en voldelig elevs taske, og resten af undervisningen i Schiller gennemføres “at gunpoint“. Den påtvungne kulturdannelse giver respekt og den ene mere barokke situation følger den anden.

Forestillingens store styrke er skuespillet. Et voldsomt velspillende meget ungt skuespilerhold får i den grad stykket ud over rampen. Der gås til makronerne i en præcis, fysisk in-you-face spillestil, hvor rigsmål og perkerdansk modstilles med stor dramatisk- og indholdsmæssig effekt. Det er en tour det force i sig selv. Der krediteres i programmet ingen dansk oversætter eller bearbejder, men mon ikke holdet står bag  – 6 sæder til dem. Persontegningerne er stjerneskarpe, og de danske sange rører alle mulige følelser sammen så man sidder og tuder.

Iscenesætter Kamilla Bach Mortensen kan noget med den let absurde dramatik. Ligesom med SEX.VOLD.BLOD.SNASK” på Teater Får302 får hun maksimalt ud af en hypostaseret tekst, hvor det konkrete og det abstrakte mødes uden at det bliver et rent absurdum, men befrugter hinanden og bliver rasende tænksomt og morsomt. Allan Frausings skolescenografi rammer effektivt ind.

Forestillingen usædvanlig seværdig, og når jeg kun giver 5 sæder, er det fordi stykket lige er lidt for langt. Det stiller flere spørgsmål end den giver svar, men skuespillet er rasende godt. Der skal gøres noget – halvdelen af Københavnske tosprogede drenge forlader skolen som funktionelle analfabeter.

Kom afsted.

Teaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurdering 5 teatersæder

“Ondt Blod”, C:NTACT på Edison.