En livsfrise på Halmtorvet

Togkupeen, som et dagligt udstillingsrum, hvor vi hver især ser en flig af hinandens hverdag, er udgangspunktet for den succesrige tyske dramatiker Theresia Walsers stykke “I morgen i Qatar” på Husets Teater på Halmtorvet. Den noget ubehjælpsomme titel siger desværre ikke meget om indholdet, som er en morsom livsfrise over en flok almindelige mennesker, der tilfældigt mødes i en togvogn et sted i Tyskland. Passagererne tvinges til at forholde sig til hinanden, da toget pludseligt rammer en selvmorder og må stoppe.

Dette selvmord og memento mori er den dramatiske motor for de 11 mennesker i kupeen, de tømmer langsomt togstewardessens salgsvogn for vin, øl og anden sprit, og udlever om ikke udleverer sig selv på skift: Forretningsmanden, der konstant ringer statusopdateringer til sekretæren, forsikringsmanden, der med sin faglige baggrund udpensler selvmordet oppe foran, det midaldrende førtidspensionistægtepar som med skøn omsorg og prollet ægthed konstant giver deres kommentarer til hinanden og til alt, hvad der ellers foregår i kupeen.  Alle 11 medvirkende fortæller en historie, deres egen, vores historie som paranoide moderne mennesker, selvmodets eftertanke sætter dem på sporet af det sandt menneskelige – eller manglen på samme i deres eget liv.

Det er teater for voksne og rasende morsomt, og på trods af at personerne udleveres og karikeres, så er der en ægthed og kærlighed over opsætningen og spillet, der gør, at man går rørt og bevæget hjem. .

Stykket er ikke så godt som skuespillet, det er for langt og en af personernes udvandrerhistorie til Qatar fungerer ikke her, den var måske tænkt på som håb og udfrielse fra den guddommelige hverdag, stykket er så rig på.

Men selvmorderen oppe foran toget får sit requiem, ikke et stille et, men et larmende støjende et, som en musical og som livet.

Teaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurdering 4 teatersæder

“I morgen I Qatar”, Husets Teater, Halmtorvet